Jeg møder en del forældre i min praksis, som er frustrerede over, at deres børn ikke hjælper til derhjemme, eller ikke gider at gøre deres pligter. For nogle er konflikten om pligterne spidset til og er blevet til en magtkamp, som kører i ring. Hvis du kender dette billede fra din familie, kan du hente inspiration her.
Når jeg taler med forældrene om konflikterne, siger de ofte, at de har lavet en aftale med børnene og derfor forventer, at den skal overholdes. Giver jeg børnene ordet, viser det sig ofte, at børnene ikke har følt sig inddraget og lyttet til ved aftalens indgåelse. For børnene er det ikke en aftale men en tvungen opgave, som de ikke har haft indflydelse på. Som de fleste af os ville reagere, gør de modstand over at være påduttet en opgave, som de ikke kan se meningen med og ikke føler ejerskab overfor.
Ofte hører forældre sig selv klage over, at børnene ALDRIG værdsætter, alt det de gør hjemme og skyder børnene i skoene, at de forventer at få serveret alting på et sølvfad. Måske glemmer vi forældre, at vi ikke selv har inddraget vores børn i de praktiske opgaver, taget lederskab og givet dem medbestemmelse?
Indgå en dialog med jeres børn i fredstid. Børn vil gerne inddrages og tages alvorligt. I forældre kan tage lederskab ved at sige, at I har brug for hjælp til de praktiske opgaver derhjemme, og at børnenes hjælp er nødvendig. Hvad, hvordan og hvornår kan de derefter inddrages i, så de kan tage ejerskab og føle ansvar for opgaven.
Det giver børn tro på sig selv og stærk selvfølelse at være en aktiv del af familiens liv. De mærker, at det, de gør, har værdi for andre. De opdager, at de mestrer opgaver, og de lærer, hvordan det er at have ansvar og klare en udfordring. Alt sammen er vigtige byggesten/livserfaringer til at blive et menneske med livsmod, tiltro til sig selv og robusthed til at klare sig i livet.
Jeg lover ikke, at I undgår konflikter, men konflikter kan være en del af den proces, det er at lære at mestre noget. Hav fokus på processen og ikke resultatet. Måske bliver bordet dækket lidt mere alternativt, end I ville have gjort. Lad jeres barn gøre det på sin måde og vis, at I har tillid til, at han/hun kan klare opgaven. Hvis der opstår konflikt, skal opgaverne måske justeres undervejs, så jeres barn kan magte dem, eller måske har jeres barn brug for lidt støtte og får en vigtig erfaring med at kunne magte noget, som først virkede svært. Konflikter kan være frugtbare og føre mange steder hen, hvis I mødes med ligeværdighed og åbenhed overfor hinandens synspunkter og oplevelser.
Forældre, som kommer i min praksis, har haft glæde af at få dette perspektiv på konflikterne om pligter og har dermed fået hjælp til nu og her at mindske konfliktniveauet i familien og på lang sigt give deres børn robusthed, livsmod og tiltro til sig selv.
Comments